Vergelijk Sim Only

Vergelijk de goedkoopste sim only aanbiedingen van diverse telecomwinkels
www.vergelijksimonly.nl
Categorieën Uit mijn archief

Het effect van affiliate marketing op SEO

Op 27 maart 2007 door in Affiliate,SEO.

Sinds een paar weken ben ik aan het afstuderen bij M4N, waarschijnlijk gaat mijn onderzoek een vervolg worden op het onderzoek dat door een oud-collega alhier is gedaan. David Janssen heeft deze maand de resultaten van zijn afstudeeronderzoek op gebied van affiliate marketing bekend gemaakt. David deed zes maanden lang wetenschappelijk onderzoek bij M4N naar de effecten van affiliate marketing op zoekmachine rankings van de klanten van het bedrijf. Op dit onderwerp studeert Janssen deze maand af aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In affiliate marketing programma’s bieden adverterende websites hun affiliates commissies op basis van gerealiseerde website traffic en daaruit voortkomende leads en/of sales. Adverteerders zoals Dell en Amazon hebben een netwerk van duizenden affiliates die hen van web site traffic voorzien via hyperlinks op hun websites. Zoekmachines zoals Google beschouwen hyperlinks als een bewijs van kwaliteit en/of betrouwbaarheid van de websites waar ze naar linken en gebruiken deze zodoende om de relevantie van websites te bepalen met betrekking tot zoekopdrachten. Als gevolg van de hyperlinks op de websites van affiliates zullen affiliate marketing netwerken daarom een positieve invloed hebben op de ranking (positie) van de websites van adverteerders in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

De belangrijkste bevinding van Janssen’s onderzoek is dat affiliate marketing netwerken de zoekmachine rankings van adverterende websites effectief verbeteren. Deze verbeterde rankings hebben als resultaat dat het aantal websitebezoekers gerelateerd aan affiliate marketing programma?s gemiddeld met tien tot dertig procent toeneemt. Een aantal factoren die een invloed hebben op de omvang van dit effect zijn seizoensinvloeden, het aantal potentiële affiliates en het concurrentieniveau binnen de branche van de adverteerder.

Het volledige onderzoek ‘The Effects of Affiliate Marketing Networks on Search Engine Rankings, How affiliate marketing networks improve search engine rankings and increase web site traffic coming from search engines’ is hier te vinden.

12 reacties op “Het effect van affiliate marketing op SEO”

  1. Maarten Kadiks zegt:

    Hallo Ruud,

    Wat leuk dat je daar stage loopt, heb ook voor de functie die jij nu bekleed gesolliciteerd maar heb uiteindelijk voor Accenture (A’dam) gekozen. Volgens mij is het een heel leuk bedrijf, succes met je afstudeerstage!

    Groeten!

  2. Gerben zegt:

    Maar is het niet zo dat veel van deze links worden gecodeerd? En dus door zoekmachines niet te lezen zijn? Danwel, moelijk leesbaar zijn?

  3. Ruud Kok zegt:

    Het nieuwe product van M4N is juist een combinatie van gebruik maken van de affiliate netwerken om linkpopulariteit op te krikken en hierbij wordt gebruik gemaakt van directe links (en dus niet de redirects die normaal worden gebruikt).

  4. Gerben zegt:

    maar die directe links, zijn die dan niet voorzien van iets als:

    ?ref=url149

    Bijvoorbeeld?

  5. Ruud Kok zegt:

    Nope, check http://www.m4n.nl/zoekmachine_optimalisatie.jsp

    En ja dat is een best leuk product om nu mee bezig te zijn 🙂

  6. Gerben zegt:

    Aha….

    Hm…..

    Ik ga die man van dat plaatje eens ff mailen om te kijken of hij het ook zo ervaart!

  7. Marketing top 100 april | Kletskous zegt:

    […] Het tweede weblog uit de top 100 waarop ik gestemd heb is Chapter 42 van Roy Huyskes, Seo consultant. Dit vooral vanwege een interessant en uitgebreid artikel over het AIDA principe in zoekmachine optimalisatie en een artikel over waarom je niet altijd e long tail moet najagen. Daarna kwam ik terecht bij het weblog X-cite van Ruud Kok. Ruud is aan het afstuderen bij M4N, een affiliate netwerk en schreef deze maand o.a. over het effect van affiliate marketing op Seo. Omdat ik zelf ook bezig ben met affiliate marketing, was dit voor mij een interessant artikel. […]

  8. Gerben zegt:

    http://www.chapter42.com/2007/04/18/linkbuilding-google-neemt-de-volgende-stap.html

    Tja, en nu?

  9. Ruud Kok zegt:

    Zo rap zal het niet lopen dat Google daadwerkelijk actie gaat ondernemen. Zie alleen al de discussie die er op chapter42 nu plaats vindt. Ook de reacties op het blog van Matt Cutts lopen uiteen: http://www.mattcutts.com/blog/how-to-report-paid-links/

    Ofwel de bijdrage van commerci?le links lijkt vooralsnog niet in gevaar te komen. Wel is het een interessante discussie die zeker gevoerd moet worden!

  10. Gerben zegt:

    En niet alleen gevoerd, vooral ook gevolgd ;-)…

    Doe thomas de groeten van me! 😉

  11. Ruud Kok zegt:

    Groeten terug 😉

  12. Peter zegt:

    Denk dat het wel mee valt wat betreft google

Laat een reactie achter

Overig

© Ruud Kok 2006-2020 - Cookiebeleid

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.      Sluit